Mimo jiné obstarávám internetovou stránku Sdružení monarchistů Brno. Nyní jsem dostal k uveřejnění pěknou zajímavost. Ještě jsem ji sám nevyzkoušel, ale hodlám tak někdy učinit (problém je zrovna v jedné z igrediencí - kde vzít čerstvé vejce?) Jde o způsob přípravy kávy pro císaře Františka Josefa. Naleznete ho zde: Císařská káva
Ve středu jsem absolvoval přednášku s videoprojekcí, pozvánka zde: Zveme na besedu. Nikdy předtím jsem o Leopoldu Lojkovi neslyšel. Nyní jsem vyslechl nástin jeho života a prohlížel si obrázky promítané na zeď. Bylo to velmi zajímavé. Pocházel ze západní Moravy, narodil se v Telči 1886, otec byl řezník, vyznáním evangelík. Osudový význam pro jeho život měla příhoda, ke které došlo na císařských manévrech u Velkého Meziříčí 1908. Prý se tam splašili koně a Lojka prý se při jejich zastavení vyznamenal odvahou. Jiný výklad to líčí prozaičtěji – prý spadl z koně a přehnali se přes něj jezdci jeho eskadrony. Koně na člověka nešlápnou, ale bez zranění se to neobešlo. Na přednášce bylo řečeno, že hrabě František Arnošt Harrach byl zaujat Lojkovou odvahou a vzal ho do svých služeb. Prozaičtější výklad praví, že se hrabě ujal zraněného muže, postiženého následky tohoto zranění. V hraběcích službách se naučil obsluhovat automobil a stal se hraběcím osobním řidičem olivově zeleného automobilu Gräf & Stift, takového rakousko-uherského RollsRoyce. Roku 1914 se konaly v okolí bosenského Sarajeva manévry, jichž se zúčastnil následník trůnu Fr. Ferdinand d'Este s chotí Sophií (či Žofií). Automobil dodal hrabě Harrach i s řidičem Lojkou. Z hotelu Bosna vyjeli na slavnostní cestu městem. Na nábřeží řeky Miljačky však vhodil do vozu granát anarchista Nedjelko Čabrinovič. Následník trůnu zareagoval rychle, granát vyhodil, řidič šlápl na plyn. Exploze nastala pod vozem doprovodu. Fr. Ferdinand nechal zastavit vůz, sám obhlédl situaci a zraněné nechal odvézt do nemocnice. Pak pokračoval k radnici. Odmítl zde oběd a spěchal do nemocnice za zraněnými. Na přednášce bylo řečeno, že si Lojka spletl cestu, a když byl na to upozorněn, zastavil v ulici Fr. Josefa, aby změnil trasu. Jiný výklad praví, že řidič o změně programu nevěděl a tím že vznikla ona zastávka. Nicméně to byla chvíle pro dalšího teroristu Gavrila Principa, který se tam zrovna nacházel. Byl zklamán nezdařeným prvním útokem a pochytáním útočníků policií. Nyní tedy využil nucené zastávky auta, vytáhl zbraň a vystřelil. Nic nepomohlo, že hrabě Harrach stál na stupátku vozu, aby následníka trůnu chránil vlastním tělem. Výstřely byly smrtelné pro arcivévodu i jeho ženu. Po atentátu byl Lojka pověřen odesláním telegramů – císaři Fr. Josefovi, německému císaři Vilému II. a dětem arcivévody. Po válce žil Lojka v Brně, provozoval hospodu na Vranovské ulici, snad číslo 19. Hostům se vychloubal různými známostmi a historkami. Z toho vznikla představa, že dostal 400 000 Kč od císaře Karla I., jehož prý zachraňoval někde při nočních toulkách. To je ovšem zjevně přitažené za vlasy. Ve skutečnosti se obracel Lojka na svého dřívějšího příznivce hraběte Harracha a od něj obdržel půjčku 7000 Kč, kterou velkorysý hrabě rodině později prominul. Po Lojkově smrti jeho žena pátrala ve finančních ústavech, zda tam nejsou po Lojkovi uložené ony velké peníze. Marně. Pohřben byl na Ůstředním hřbitově. Přednášející Mgr. Jiří Skoupý by rád vydal o Lojkovi nějakou brožuru a chtěl by dosáhnout obnovy jeho hrobu, což je prý reálné.
Žádné komentáře:
Okomentovat