sobota 17. února 2018

Po operaci II

Po návratu domů jsem zhlédl na TV Barrandov diskusní pořad J. Soukupa. Mezi jinými tam hovořila funkcionářka ODS A. Udženija. Zapamatoval jsem si jenom ji, jak přímo s rozkoší a jedovatým úsměvem sdělovala veřejnosti, že A. Babiš je konečně soudně usvědčen jako bývalý agent StB. Nevím, kdo jí a všem dalším na to skočí. Proč neřeknou, co provedl, komu ublížil, koho má jako agent na svědomí? Kdepak, stačí tato mantra a kdo chce slyšet, je spokojen. StB byla tajná služba a její činnost byla dost rozmanitá. Zdaleka to nebyl jen tzv. boj s vnitřním nepřítelem, ale jistě normální špionáž, ekonomická i různá jiná. A. Babiš jako správně narozené dítko studoval gymnázium myslím v Paříži a brzy se pohyboval ve sféře zahraničního obchodu. Každý kdo cestoval do západního zahraničí,  se ocitl v hledáčku StB. Každý farář, který cestoval na nějaký kongres, jí musel po návratu podat zprávu. Prostě o nic zvlášního většinou nešlo. Pracovník zahraničního obchodu mohl mít s tajnou službou docela pracovní vztahy. Ignorovat je určitě nemohl. Pokud to dnes někdo vytahuje jako činnost agenta, jedná lživě a účelově. Jak jsem napsal výše, musel by mít konkrétní informace o tom, jaké zlo dotyčný napáchal. A to samozřejmě nemají, o to hlasitěji křičí svoje mantry.  

Poznal jsem několik lidí, kteří byli v seznamech těchto agentů. Například jeden pravoslavný duchovní, výborný člověk. Jak se tam dostal? Těžko říci, vím jen, že měl dobré vztahy s krajským církevním tajemníkem. Druhý evangelický farář v padesátých letech překládal se skupinkou stejně zaměřených Luterovo dílo. StB na to přišla a rozprášila je. Detaily neznám, čím si prošli. Jeden emigroval, ostatní zůstali. Rovněž tento duchovní byl výborný člověk, nikoho samozřejmě neudával, nikomu neublížil, ale v seznamech byl také. Dále jsem osobně poznal A. Bartončíka, předsedu ČSL v počátku 90. let. Straně se dařilo, vypadalo to na skvělý volební výsledek. Náhle V. Havel spustil akci se svou klikou (Ruml apod.) – s údajnými doklady, že Bartončík byl agent StB. Ten to odnesl zdravotně i osobně, ze strany zmizel. Akce se OF a Havlově klice zdařila, ČSL utrpěla volební debakl.  Znal jsem A. Bartončíka ještě z doby před rokem 1989. Pracoval jsem tehdy v brněnské redakci Lidové demokracie. Šéfredaktor  jednou vyrukoval s tím, že já a ještě jeden mladý kolega nejsme členy SČSP a že prostě musíme. Nám se nechtělo a tu zasáhl „agent“ StB A. Bartončík. Vzkázal šéfredaktorovi, ať nás neotravuje a byl klid. A zastal se mě i jindy, nechci se tím více zabývat. Chci jen naznačit, že do seznamů se mohl dostat kdekdo a všelijak.

Dnes po letech někdo vytáhne záznam, a má jasno, může likvidovat agenta. Nic o takovém člověku neví, nic o okolnostech, ale má jasno, je to zločinec.


Po návratu z nemocnice pobývám delší dobu na Fracouzské. Byt není ještě úplně zařízený, ale obyvatelný ano. Z města jezdím od nádraží raději tramvajemi dvě a čtyři přes Cejl na zastávku Přadlácká. Je to rychlejší a bez přestupu. Vezmu to potom pěšky kousek po Bratislavské, odbočím na Přadláckou, pak Spolkovou dojdu na Hvězdovou a poté vyjdu na Francouzskou kousek od našeho domu. Zdá se mi to nejlepší varianta, je to příjemnější než delší cesta po Bratislavské s odbočkou na Hvězdovou. Čas trávím hlavně doma, zdravotní stav mě chodit ven moc neumožňuje, takže to omezuji na návštěvy u lékaře a nezbytné nákupy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat