čtvrtek 22. prosince 2011

Perikola

Ve středu jsme zašli do Janáčkova divadla. Lístek jsem měl koupený už dříve, využil jsem objednávky přes internet. Cena lístku se mi zdála na dnešní poměry nezvykle nízká, brzy jsem zjistil, že šlo o veřejnou generální zkoušku. S něčím takovým jsem se dosud nesetkal. Průběh představení se však příliš nelišil od jiných uvedení. Na programu byla klasická opereta Perikola od J. Offenbacha. To mě zaujalo, nikdy jsem se s ní na jevišti neshledal, ačkoliv hudebně ji znám skoro celou už dlouho a mám ji rád. Název Perikola nám byl nejasný až do samého závěru, kdy byla hlavní hrdinka Kamila spíš posměšně nazvána po papouškovi Perikola. Scéna byla moderní, ale celkem nápaditá a přijatelná. Ocenil jsem text libreta běžící na displayi nad scénou. Děj není nejvýraznější, hudebně je to rozhodně lepší záležitost. Nicméně poradili si s tím slušně. Osobně lituji toho, že zde byl zrušen samostatný soubor operety. Pokud si na něj dobře pamatuji, dali by takové inscenaci lepší šmrnc než operní soubor. Závěr vyzníval dost aktuálně, když děj vyústil ve státní převrat, garda dostala k jeho provedení za úkol verzi samet. Byla vyhlášena republika. Prvním činem presidenta bylo zrušení baletu a založení opery. Ve finále zpívali jakýsi ironický chvalozpěv na kulturní vládu, která pečuje o operu a vychvalovali operu jako umění. Jistě je známo, s jakými existenčními problémy se setkává v současnosti brněnská opera. Nezvyklým činem bylo hlasování diváků. V průběhu přestávky mohli ve foyer vhazovat jakési žetony do válcovitých nádob na váze, každá symbolizovala jiné vyústění děje. Já jsem se toho nezúčastnil. Myslím, že hlasování nic nezměnilo. Nemohu nezmínit ani počátek představení. Před oponu vešla zřejmě nějaká úřednice divadla a s několika přeřeknutími mdle přečetla výtvor pana ředitele. K čemu jinému než k nebožtíku V. Havlovi. Byla to opravdu přehlídka důvtipu, například bylo řečeno, že Havel svými myšlenkami ovlivnil miliony lidí na celém světě, bla bla bla, jedna mantra za druhou. Na závěr vyzvala diváky, aby povstali a vzdali zesnulému géniovi čest minutou ticha. My jsme zůstali sedět. Ani mě nenapadne, abych se do toho veřejného blbnutí jakkoli zapojoval. – Oficiální informace k představení jsou zde.

Ve středu poprvé výrazně sněžilo, přes den se ale oteplilo a sníh tál. Hned ráno jsem na aktualne.cz četl, že se jeho redakce zapojuje do havlovské piety tím, že ruší diskusi pod články. To je opravdu přiměřené uctění člověka, kterého vyhlašuji za guru demokracie a svobody. Rozhodl jsem se, že do konce týdne vůbec nebudu číst žádné zpravodajství, nebudu sledovat zprávy v televizi ani v rádiu, dokud s těmi pitomostmi nepřestanou.

Místo toho se věnuji údržbě powerbooku a jeho baterií - reset PRAM a NVRAM, SMC reset a kalibrace baterií, deaktivování widgetů a aplikací spouštějích se při zapnutí, kontrola disku a oprava přístupových práv... Činnost zabere více hodin, výsledek vede ke zrychlení laptopu a polepšení baterií. Také se více věnuji domácnosti a zajdu si někam v klidu na pivko.

Žádné komentáře:

Okomentovat