neděle 18. prosince 2011

Trochu o počasí i jiném

Počasí o víkendu bylo zimně mírné, s pořádnou zimou jsme se v Brně letos ještě nesetkali. V pátek odpoledne byla Francouzská úplně zablokovaná auty, která jen postupně popojížděla kupředu. V souvislosti s blížícími se svátky zřejmě lidé vyjížděli ven z Brna. Vyšli jsem si v neděli pěšky z Okrouhlé do Nového Lískovce pro mléko k automatu, nazpět jsem raději sjeli autobusem. Ani tam na kopci jsem nezaznamenal horší počasí.

V neděli bylo oznámeno, že zemřel bývalý president Václav Havel. Není předmětem ani ambicí tohoto blogu se zabývat těmito věcmi. Zmiňuji se jen stručně proto, že jsme zavaleni spoustou neuvěřitelného blábolu o tomto člověku. Myslím, že přiměřenou charakteristiku napsal už dávno M. Dolejší ve své Analýze 17. listopadu: „Z bezvýznamného člověka a průměrného spisovatele Václava Havla vytvořila světová reklama nákladem cca 13 milionů US dolarů osobu, nazývanou světovým spisovatelem, králem filosofů, evropským politikem, největším žijícím humanistou atd.“  Pojem „humanitární bombardování“ je zřejmě jeho nejoriginálnější výrok. Ať si dnes plkají co chtějí, neznám, netuším nic, co by stálo za zmínku, leda něco pro zasmání. S kamarádem jsme si poč. r. 1990 prohlíželi fotografii zesnulého na koni. Mediální poradci se zjevně činili, chtěli navodit souvislost s TGM. Pohled to byl úžasný, i Kondelík na dřevěné kobyle by vypadal důstojněji. Dlouho jsme se tehdy smáli, fotografie ale rozšířena nebyla, asi poznali, že šlápli vedle. A ještě 17. listopadu 1989 ho museli narychlo sehnat a dovézt do Prahy, neměl o věci ponětí, ale dnes se tvrdí, že on stál v čele dění. Takto to napsal jeden čtenář v komentáři na internetu: „...znal jsem ho osobně ještě před Sametem, loutka, ubožák, neználek, opilec, blekota. Jestli takhle má vypadat světová „elita“, tak v tom případě jsem raději ten nejhorší plebejec...“ Docela výstižné. No, nechť si každý věří, čemu chce.

1 komentář:

  1. Pokřižoval jsem se, jak se sluší, za mrtvého. Také prý se nemá plivat na nebožtíky. Naštěstí Moravané jsou kulturním národem. Ale také i mezi Čechy se tací najdou. Zrovna člověk, který mě v Praze přišel střídat ve službě. Měl jsem právě telefonát, v němž mi kamarád z Moravy radostným hlasem oznamoval událost tak významnou pro Moravu. Sotva jsem položil telefon, pražský "střídač" mně radostným hlasem oznámil totéž. Překvapivě s patřičným přidáním příslušných čestných titulů před i za jménem zesnulého, které se ale na žádné vysoké škole na světě nedávají. Pak jsem se dovídal z SMSek o tom, jak se na Moravě střílely oslavné salvy, snad i nějaký ten ohňostroj byl.
    Přišel jsem domů a těšil jsem se na staré filmy v televizi. Bohužel jsem se dočkal jen samých starých žvástů, vhodně upravených cenzurou či samocenzurou po vzoru "nikdy jsem nechtěl být prezidentem, proto jen přivedu stát k prvním svobodným volbám". Pamětníci ale dosud opatrují v hlavě pokračování "a pak odstoupím", včetně pískotu "Dášenky", takto první dámy, brněnské rodačky, občanským povoláním vynikající hérečky, při poslední prezidentské volbě, kdy musel být zavřen do kriminálu předseda Republikánů pan Sládek, aby všemi milovaný světový absurdní dramatik, posléze vynálezce výrazu "humanitární bombardování", mohl být naposledy zvolen prezidentem. Stejně tak si jistě pamatují, že skutečně odstoupil, ale proto, aby usnadnil likvidaci Československa, coby historického omylu na mapě Evropy, "nejlepším světovým ekonomem a ekologem", jistým V.K., pověřeným ním sestavením federální vlády, který se místo sestavování vlády všemožně a nakonec úspěšně, snažil o demontáž státu. Ač oba se navzájem nemohli ani cítit, (nebo právě proto?) soutěžili mezi sebou po celý čas o to, kolik významných světových osob je přijme, kolik čestných doktorátů vyfasují. Oba se už před lety dostali do učebnic dějin. I k tomu jim lze gratulovat. Jenže když si vzpomenu na školní léta, málokdy jsme se učili o těch, kteří byli skutečným přínosem pro lidstvo. Historici si ale po čase údaje přeberou a správného "zaškatulkování" se oběma jistě dostane.
    Když jsem svého času pobýval na Slovensku, Slováci tvrdili, že za smrtí Štefánika stál E. Beneš. Po smrti A. Dubčeka také obviňovali českého prezidenta. Obě tragické smrti do třetice doplňuje smrt velkého Moravana, pana doc. Bárty, odmítajícího likvidaci Československa, na Slovensku. Na rozdíl od předešlých případů, zde pochyb o vinících není...

    Myslím, že nejlepší nekrolog pronesl skutečný disident hodný toho, aby si ho lidé vážili, pan Cibulka, když kdysi před lety před brněnským soudem dnes zesnulému do očí řekl: "Vašku, si ....., si ......!"

    Po smrti doc. Bárty se Morava zahalila do smutku. Dnes oslavuje. Přeji jí, aby jednou mohli Moravané oslavit i svou smostatnost.

    OdpovědětVymazat