středa 20. dubna 2011

O knihovně i sdružení monarchistů

V pondělí i v další dny jsme měli krásné jarní počasí. Dopoledne jsem spolu s p. Pospíšilem zašel na jednání ve věci zajištění prostor pro schůze Sdružení monarchistů, a to v Klubu zastupitelů m. Brna. Je to na dobré cestě, vypadá to na hotovou věc. Odpoledne jsme si u příležitosti našeho skromného výročí s Evou zašli do kavárny na Josefské ulici a na vycházku pro dáreček v parfumerii.

V úterý jsem zašel do Mahenovy knihovny. Přihlásil jsem se do ní před pár měsíci po mnoha letech. Leccos je tam nové, stavební úpravy, zejména také systém odbavování, ale jinak sály s regály knih mi připadají stejné jako před desetiletími. Škoda že nejsou s to vymyslet lepší systém vyhledávání a půjčování knih. Jsou tam sice k dispozici jakási zastaralá PC se systémem vyhledávání. Mám však na mysli přímé vyhledávání v regálech. Je to nepohodlné a nepřehledné. Představoval bych si to tak, že bych u displaye vyhledal titul, zadal požadavek a kniha by pěkně někde čekala na odebrání. Tento postup lze uplatnit pouze externě a je zpoplatněn, takže ho z domova využiji jen výjimečně.

Ve středu jsem se zúčastnil první schůze Sdružení monarchistů Brno. Samozřejmě po dlouhém období příprav. Dříve zde působila pouze místní společnost Koruny české, politické strany. Ta sice i nyní existuje dál, nicméně většina účastníků dosavadních schůzí a další činnosti přešla do sdružení monarchistů, což je občanské sdružení s nepolitickým zaměřením. Oba dva subjekty ale budou působit souběžně. Příčiny změny jsou různé, ale dají se shrnout tak, že politická činnost na této bázi se nejeví dobře. Sdružení se zaměří na kulturní a spolkovou činnost. 

Monarchismus pojímám jako svou zájmovou činnost. Velmi mě zajímá historie a poznávání všelijakých dějinných a politických mýtů. Jsem přesvědčen, že zánik monarchie r. 1918 byla chyba a rozdrobení střední Evropy nepřineslo nic dobrého. Vážím si posledního Habsburka Karla I. Nicméně pojmy jako šlechtic či jiné vznešené tituly mi dnes připadají již vyprázdněné. Vidíme to i na sňatcích, kdy si šlechtic, následník trůnu či princezna berou za manžela/manželku kdekoho z řad občanstva, a to nezřídka velmi prozaickým způsobem - princátku se zalíbí servírka v kavárně a – je z ní kněžna. Je to dobré jen pro bulvární média, která mohou ohlupovat veřejnost tlachy o „svatbě století“. Tyto věci mě nezajímají a nedělám si ani iluse o možnosti nějaké nápravy nastolením monarchie. Pokud se však některý rod drží tradice, považuji to za zajímavé a dobré. 

Žádné komentáře:

Okomentovat