neděle 2. října 2011

Svatováclavské pivo

Ve čtvrtek přetrvalo pěkné počasí, odpoledne zcela letní. Zašel jsem zakoupit e-cigarety pro Ivu a Verču. Dozvěděl jsem se, že obchůdek U Badyho na Grohově č. 19, kde jsem tyto věci nakupoval, není trafika, ale bude sloužit nějaké širší nabídce prodeje zboží, asi v souvislosti s internetem. Plný provoz prý nastane až od Nového roku. E-cigarety jsem doma prověřil, závadu jsem neshledal. – Na internetu jsem si po upozornění všiml článku v Lidových novinách: clanek  Jde o rozhovor s nynější hlavou habsburského rodu. Na stránkách Lidových novin je jen ukázka, takže jsem zašel koupit noviny do trafiky. Téma je rozvinuto skoro na celou stránku. 

Povšiml jsem si při vycházce, že v restaurantu Pod kaštany ještě nabízejí Svatováclavské pivo. Tomu jsem neodolal a zašel jsem ochutnat. Nebylo to ovšem pivo z Velkého Března, ale speciál z Černé Hory. Je to svrchně kvašené 13° pivo, při jehož výrobě se používá minimálně jedna polovina sladu připraveného z pšenice. Oficiálně sdělují, že je osvěžující kořeněnou a ovocnou chutí, světlou až slámovou barvou s neprůhledným zákalem, který způsobuje živá kultura rozptýlených pivovarských kvasinek, a příjemnou kvasnicovou vůní. Mělo opravdu bohatou pěnu, ale silný říz? To jsem si jaksi nevšiml. Popravdě mě příliš nenadchlo. Ještě mi zbývá někde ochutnat komeťácké modré pivo, to jsem zatím nikde nezahlédl.

Kalendářně máme dávno podzim, 1. října však vládlo letní počasí. Přímo vedro. O víkendu jsem doplnil fotografie z výletu na Radhošť. Jsou k vidění na webovém albu zcela dole zde. V neděli jsem konečně ochutnal Svatováclavské pivo z Velkého Března. Oficiálně: Spodně kvašené 21° pivo s výraznou, ale jemnou hořkostí dosaženou použitím českých aromatických a hořkých odrůd chmelu. Jedná se o velmi silné pivo s obsahem alkoholu 9,5 %, které zrálo v ležáckých sklepech pod dozorem našich sládků více než 100 dní. Díky zbytkovému neprokvašenému extraktu je toto sytě zlato-hnědé pivo charakteristické velmi vysokou plností a nasládlým dozníváním s alkoholovými tóny. Můj dojem: Tmavé pivo, výrazné, až ostré chuti s rozprostírající se a doznívající hořkostí na patře. Jako speciál povedené, chutné. Velmi silné, hodí se konzumovat jednu až dvě třídecilitrové sklenice i jen z chuťových důvodů, prostě stačí.

Žádné komentáře:

Okomentovat