středa 30. listopadu 2011

Internetové telefonování z iPhonu

Používám k telefonování wi-fi internetové připojení. K tomu je nezbytné uzavřít smlouvu s poskytovatelem služby. Já jsem zvolil firmu Fayn, jejíž tarify jsou celkem příznivé. Do mobilní sítě mám minutu za 3,29 Kč, do pevné sítě 0,53 Kč přes den, 0,29 Kč od 19 do 7 hodin, tarifikace je bohužel po minutách. Vlastní zařízení sestává jednak ze softwarového telefonu – takto je možno volat odkudkoliv, kde je nějaké wi-fi připojení, případně i přes kabel přímo. Jednou jsem si chtěl zavolat z restaurace, ale wi-fi bylo tak mizerné, že to nešlo. Obsluha mi nabídla zapojení kabelu přímo do laptopu. Pak jsem si vyřídil všechny hovory bez problému. Kvalita volání při příjmu na laptopu je dobrá, u volaného si často stěžovali na ozvěnu. Proto jsem si pořídil na doma další zařízení. Zvolil jsem přenosný telefon, koupil jsem levně v Alze Philips CD 150. Nabíjen je tužkovou baterií, jinak doma a v okolí funguje v dosahu wi-fi podobně jako mobilní telefon. V klidu spočívá v základnové stanici zapojené do zásuvky na elektřinu a dále propojené s drobným zařízením, VOIP bránou ATA 172 Welltech, do níž ústí kabel s internetem. Volám s tím i na mobilní telefony, protože je to levnější než můj Twist od T-Mobile. 

Nyní jsem se na stránkách Faynu dočetl, že internetové telefonování je možné i z mobilních telefonů, pokud jsou v dosahu wi-fi či mají možnost 3G sítě. Týká se to i iPhonů. Stáhl jsem si aplikaci zdarma Linphone. Nastavení je jednoduché. V iPhonu se vstoupí do Nastavení, vyhledá se aplikace Linphone. Tam jsou všechna nastavení – User Name (zde dáme telefonní číslo Fayn, bez mezer a bez převolby +420), Password (heslo, které má každý uživatel sítě Fayn), Proxy (sip3.fayn.cz) a Domain (tam dáme IP adresu, v případě  Faynu 213.168.165.13). Dále mám zaškrtnuté Outbound proxy a všechny kodeky, a Background mode. Při spuštění vlastní aplikace spatříte dole řádek: registration on sip3fayn.cz successful. To je signál, že nastavení proběhlo dobře. Nyní je možno volat. Volat je nutno bez předvolby +420 a bez mezer (při dělení čísel na trojice a podobně) jinak se to nepodaří. Volat mohu odevšad, kde se připojíme na wi-fi, kromě domácí sítě třeba na veřejné síti, v kavárně apod. Jiné sítě na to neužívám, nevyplatilo by se mi to. Při tomto nastavení už vlastně nepotřebuji pevnou linku ani VOIP bránu. Bohužel jsem to dříve neznal.

Dodatek: Jakmile se signál „usadil“, zjistil jsem, že výše zmíněná omezení neplatí. Čili ani mezery, ani předvolba. Chce to vyzkoušet. Z kavárny s vi-fi připojením jsem uspěl zatím jen částečně. Spodní řádek se Successfull se tam neobjevil, pouze sdělení Ready. Hovor na mobil sice prý proběhl, volaná strana však mluvila marně, neslyšel jsem. Budu dále zkoušet. Jinak hlasový signál doma je lepší než z pevné linky.

Žádné komentáře:

Okomentovat